Magyar
·
40 ÉVES A GOLF GTI
AZ ABT SZEREPE EBBEN A SIKERTÖRTÉNETBEN


A „GTI” rövidítés a kezdetektől fogva varázslatos erővel bírt. Elvégre ezzel voltak jelölve a versenyautó Golfok. „Amikor az első Golf GTI megjelent 1976-ban, úgy gázolt át rajtunk, mint egy tehervonat” – mondta Hans-Jürgen Abt, majd hozzátette „Láthattuk már a technológiát egy évvel korábban, az Audi 80 GLE esetében, de csak a GTI tuning hozta meg a sikeres áttörést.” – mondta a 120 éves tuner cég vezérigazgatója. Nem utolsó sorban a GTI egy kulcsszereplő az ABT évtizedes sikereiben.


Ez a három betű a Grand Tourisme Injection rövidítése, amely a közéletben csak úgy híresült el, hogy ezek a betűk állnak minden sport Golfon. A kezdetekben Bosch K-Jetronic volt, 110 LE (81 kW) teljesítménnyel. „Ez hatalmas teljesítmény volt, semmi sem tudta lekörözni a Golfot” – mondta Hans-Jürgen Abt. A bajoroknak köszönhetően még erősebb lett, először 135 LE (99 kW), majd ennél is több. Az Egyesült Államokban a GTI modellt csak „Nyúl”-ként emlegették, hiszen minden versenyen kilőtt és a célba száguldott.


Mit is tett valójában az autóipar történelmében az ABT Sportsline, ami rányomta a bélyegét minden GTI generációra? Azt, hogy ezek a kompakt teljesítménynövelések mindig könnyen kezelhetőek és teljesen megbízhatóak voltak. Így van ez a legutóbbi, hetedik GTI generáció esetében is, amely exzta teljesítményt kapott az ABT-tól. „Igen, a 75 LE (55 kW)-al növeltük meg a 2l TFSI GTI Clubsport erejét, amely önmagában tekintve 25 LE (18 kW)-al több, mint az első sorozatgyártott, legkisebb motorral ellátott Golf.” – mondta mosolyogva Hans-Jürgen Abt.


Számokban kifejezve ez még szebben mutat: 340 LE / 250 kW a gyári 265 LE / 195 kW helyett. És tervezők egy komplett karosszéria optikát is létrehoztak, az ABT GTI hagyományoknak megfelelően. Ez a legújabb modellnél tartalmaz: első kötényt, hűtőrácsot, fényszóró takarót, oldal küszöböket, hátsó kötény lemezt, csomagtér ajtó spoilert és visszapillantó tükör borításokat, valamint egy 4-csöves ABT kipufogót. A megfelelő lassulásért az első tengelyre szerelhető, sport típusú, hat dugattyús fékrendszer szolgál, acél flex fékcsövekkel és 370 x 35 mm-es tárcsákkal. Mint minden modell esetében, itt is rendelkezésre állnak a könnyűfém keréktárcsák: 18, 19, vagy 20” méretekben, Cr, DR, ER-C és FR külsővel, nagy teljesítményű abroncsokkal. A GTI már örökre a sport Golfok megjelölése marad. „Mindig próbálunk saját egyéniséget kölcsönözni a legújabb GTI modelleknek, így volt ez eddig, és így lesz ez ezután, a Golf VIII GTi esetében is” – mondta Hans-Jürgen Abt. „A GTI egy rész belőlünk”.